RADIO-BINGO op RTV GO! DOE ELKE ZONDAG MEE...

Bouw Friesenbrücke fors duurder

Bouw Friesenbrücke fors duurder - RTV GO! Omroep Gemeente Oldambt

Gepubliceerd op: 26 augustus 2022

,,Het is nog altijd de planning om de nieuwe Friesenbrücke eind 2024 in gebruik te nemen’’

De bouw van de nieuwe Friesenbrücke bij de Ostfriese stad Weener pakt veel duurder uit dan gepland. Hij kost vermoedelijk meer dan 200 miljoen euro. Gepland was tot nu toe een bedrag van 125 miljoen euro. Dit meldt het DvhN.

De woordvoerder van de Deutsche Bahn kan de som van 200 miljoen (de Noord-Duitse omroep NDR maakt daar melding van) desgevraagd nog niet bevestigen. ,,Maar de bouw gaat inderdaad veel meer kosten dan de 125 miljoen euro. Gestegen kosten voor bouwmateriaal en personeel zijn enkele oorzaken.’’

De Friesenbrücke is de veelbesproken spoorbrug over de rivier de Eems die cruciaal is voor het treinverkeer tussen Groningen en de Ostfriese stad Leer en de rest van Noord-Duitsland. Bijna 7 jaar geleden, op een avond in december 2015, werd de brug geramd door een vrachtschip. De Russische kapitein dacht dat hij omhoog was gedraaid, maar dat bleek niet zo te zijn.
De brug was zodanig kapot dat hij niet meer gebruikt kon worden. Rechtstreeks met de trein van Groningen naar Leer reizen, is sindsdien niet meer mogelijk. Er worden bussen ingezet om treinreizigers van Weener naar Leer te brengen.

Gesprekken over de bouw van een nieuwe Friesenbrücke tussen de Deutsche Bahn, de Duitse versie van de Nederlandse Spoorwegen, en Duitse overheden kwamen op gang maar sleepten zich maar voort. Het ging onder meer over de vraag wie wat zou betalen. Toen de Meyer Werft, de scheepswerf in Papenburg, zich ook in de discussies mengde, duurde het nog langer. Meyer had en heeft er veel belang bij dat de door hun gemaakte cruiseschepen goed en snel over de Eems kunnen varen.
Intussen lopen de geraamde kosten van het herstelplan op. Aanvankelijk was sprake van 30 miljoen, later van ruim 40 miljoen, nog weer later van meer dan 60 miljoen. Uiteindelijk werden alle partijen het eens over de bouw van een grote draaibrug van 337 meter, de grootste draaibrug van Europa. Een bouwwerk dat ook een snelle doorvaart van de cruiseschepen mogelijk maakt. De geraamde kosten: 125 miljoen euro.

Dat er nu veel meer geld bij moet, heeft volgens de woordvoerder van de Deutsche Bahn geen vertragende gevolgen voor de bouw. ,,Het is nog altijd de planning om de nieuwe Friesenbrücke eind 2024 in gebruik te nemen’’, zo laat hij weten.
De provinciebestuurders van Groningen hameren er op dat de nieuwe brug er zo snel mogelijk ligt. ,,Voor het toerisme en de economie is een goede spoorverbinding van het grootste belang’’, zegt woordvoerder Jan van der Meide.

Bron DvhN; foto Nord360

Met dank aan:

Hoogma Webdesign, Beerta - RTV GO! Omroep Gemeente Oldambt
Streekomroep Groningen 1 - RTV GO! Omroep Gemeente Oldambt

Deze website werkt het beste als u de cookies voor social media en statistieken accepteert.