RADIO-BINGO op RTV GO! DOE ELKE ZONDAG MEE...
Gepubliceerd op: 2 december 2019, categorie Nieuwsoverzicht
Op het Dollard College in Winschoten staat de leesbevordering hoog in het vaandel. In het kader daarvan werd er op 27 november jl. een heuse schrijversdag georganiseerd. Volgens traditie vinden de schrijversbezoeken plaats in de derde klassen van de mavoafdeling en in de vierde klassen van de havo- en vwo-afdeling. Doordat Noa Blouw, leerlinge van 2MH6, vorig schooljaar bij de nationale Verhalencompetitie werd verkozen tot beste schrijftalent van 2019 en daardoor een heuse schrijfworkshop van een bekende jeugdauteur voor haar klas won, kwam er ook in de tweede klassen van de mavoafdeling een schrijver op bezoek.
Read2Me
In de onderbouw staat het lezen voornamelijk in het teken van lezen voor het plezier. Tijdens de lessen Nederlands wordt daar veel aandacht aan besteed en wordt er iedere les tien minuten door de leerlingen gelezen. Daarnaast proberen de docenten in samenwerking met de mediatheek het lezen te bevorderen door activiteiten als het boek van de maand en schrijversbezoeken. De komende weken richten de leerlingen van klas 1 zich op de nationale voorleeswedstrijd Read2Me, waaraan dit jaar 230 eersteklassers van het Dollard College meedoen. In iedere klas lezen de leerlingen elkaar voor en kiezen ze hun eigen klassenwinnaar. Die nemen het op 13 februari tegen elkaar op in de schoolfinale.
Het internet en Durgerdam
In de derde klassen van de mavo was Cis Meijer op bezoek. Ze vertelde tijdens haar gastlessen veel over zichzelf en waar ze haar inspiratie voor haar jeugdboeken vandaan haalt. De leerlingen hadden zich goed voorbereid en hadden allerlei interessante vragen. Zo kwamen ze o.a. te weten dat Cis de in haar boeken verwerkte locaties in Parijs en New York zelf heeft bezocht. En als het echt niet anders kon, zocht ze ook nog informatie via het internet. De locaties in de Ardennen en het bij haar woonplaats om de hoek liggende Durgerdam bezocht ze ook zelf om zich de plaatsen delict goed te kunnen voorstellen. Terwijl Cis voorlas uit haar eigen werk hingen de leerlingen aan haar lippen. Ook de quiz die ze aan het eind van haar bezoek deed, werd zeer gewaardeerd. Vier leerlingen gingen door het winnen daarvan met Dark mind, haar laatste jeugdthriller, naar huis. Uiteraard lieten de leerlingen het door haar signeren.
Belangrijke thema’s
Het lezen staat in de vierde klassen meer in het teken van het schoolexamen. In deze klassen moet er worden gelezen voor de lijst. Daardoor kwam voor de vierde klassen havo en vwo Arthur Japin, o.a. winnaar van de Libris Literatuurprijs, naar Winschoten. Hij hield voor deze leerlingen een voordracht waarin hij vertelde hoe hij schrijver is geworden. Zijn niet zo leuke jeugd speelde daar een grote rol in. Belangrijk in zijn verhaal was het niet bij de groep horen, of je niet thuis voelen in de groep. Dit noemde hij één van de belangrijkste thema's in zijn werk en aan de hand van een aantal voorbeelden uit boeken van hem lichtte hij dit toe. Hij las fragmenten voor uit: "De zwarte met het witte hart" en "een schitterend gebrek" voor een muisstille groep leerlingen en een enkele ouder die aandachtig luisterden.
recherche en research
Eva Burgers was in de tweede klassen van de mavo te gast. Ze heeft jarenlang gewerkt bij de recherche en kan daardoor putten uit een grote hoeveelheid praktijkervaring. Ook schrijft ze mee aan de misdaadserie “Penoza” en is het tv-spel “Kroongetuige” een idee van haar. Inmiddels heeft ze sinds 2011 tien jeugdboeken geschreven. In november verscheen “Stil”, haar eerste thriller voor volwassenen. Dat Eva behoorlijk populair is onder de jeugd bewijst ook haar laatste jeugdthriller “Wanhoop”. Het boek is genomineerd voor de prijs van de Jonge Jury 2020. Eva vertelde over haar werk als rechercheur en hoe ze zich voorbereidt op het schrijven van haar boeken. Ze vertelde o.a. dat ze enorm veel doet aan research en ook de plaatsen bezoekt waar haar boeken zich afspelen. Voordat ze uiteindelijk aan het schrijven begint, bedenkt ze van tevoren hoe de hoofdpersonen en bijfiguren eruit zien en welke karakters zij hebben. Haar hele kamer hangt dan vol met grote vellen papier en plakbriefjes.
Eén van de leerlingen merkte na het bezoek op dat ze vooraf eigenlijk best had opgekeken tegen een beroemdheid als Eva, maar dat ze achteraf positief verrast was dat Eva zo toegankelijk was en alle tijd voor de leerlingen nam. De leerlingen lieten haar niet met lege handen naar huis gaan. Iedere leerling maakte een andere voorkant van één van haar boeken, schreef een persoonlijke brief of bedacht een geheimzinnige situatie in de vorm van een kranten- of politiebericht. Het zou toch helemaal fantastisch zijn wanneer haar volgende jeugdboek over een door de leerlingen bedacht delict in Winschoten gaat. Ook gaven de leerlingen haar een mooie kaart met al hun voornamen, natuurlijk hopend dat die zullen worden verwerkt in één van haar eerstvolgende jeugdthrillers.
Foto's gemaakt door: Bert Hensema & Margreet Lindenbergh.